En Kurs i Mirakler är mer än en text för att inspirera tankar; den är en vägledning för en livsomvälvande resa. Det centrala budskapet är att sanningen inte bara ska förstås intellektuellt, utan att den måste upplevas genom praktisk tillämpning. Detta sker framförallt genom arbetsbokens lektioner, där vi lär oss att föra in teorin i vardagen, och därigenom ta emot skiftet i sinnet, omvandla våra tankar, relationer och upplevelser.
Arbetsbokens lektioner, en för varje dag under ett år, erbjuder enkla och kraftfulla tankegångar som vi kan bära med oss längst fram i sinnet och använda i det vardagliga livet. Träningen kräver inte att vi förstår eller håller med om lektionens innehåll. Vi uppmanas bara att använda tankegångarna – i mötet med människor, i konflikter, eller i stunder av oro och glädje.
Ett exempel är lektionen: "Jag är inte upprörd av den anledning jag tror." När Karin, en småbarnsförälder, känner frustration över att hennes treårige son Max vägrar klä på sig, kan hon använda lektionen för att stanna upp och fråga sig själv: Vad är det här till för? Med tiden inser Karin att frustrationen handlar om känslan av att vara otillräcklig, snarare än Max beteende. Karin minns att En Kurs i Mirakler berättar om ursprungshistorien som vi hela tiden upprepar i illusionen när vi tänker med egot som rådgivare. Hon minns att vi identifierar oss med egot när vi valt egot som vägledare och att egot känner sig otillräcklig och omnipotent om vartannat. Hon minns att egot aldrig erkänns av Gud och att det gör egot vansinnig av vrede och omväxlande otillräcklig och omnipotent. Den medvetenheten öppnar upp för frid och förståelse. Karin ser att det inte handlar om något personligt, bara vem hon valt att tänka med - egot eller Helige Ande. Hon minns att hon kan välja igen.
Praktisk tillämpning är avgörande för vårt uppvaknande eftersom den hjälper oss att förflytta oss bort från egots fragmenterade värld till Helige Andes perspektiv av enhetlighet. Genom att använda lektionerna i vardagliga situationer omvandlas vår varseblivning – vi släpper dömande, rädsla och separation och återvänder till en fridfull sinnesro.
Ett konkret exempel är hur Jonas, projektledare, möter kritik från sin kollega Eva på jobbet. Hans första impuls är att försvara sig, men han använder lektionen: "Jag kan se frid i stället för detta." I stället för att reagera med försvar, stannar Jonas upp och väljer att se med Helige Ande och börjar så smått se Eva som fullt av samma önskan om kärlek och förståelse som Jonas. Insikten gör att konflikten blev meningsfull och lösningen kommer av sig själv.
Genom praktisk tillämpning uppnår vi transformation på en djup nivå. Vi lär oss att se världen, oss själva och andra på ett nytt sätt, där kärlek och enhet blir vägledande. Resultatet är inte bara en yttre frid, utan en inre visshet om att vi är som Gud skapade oss – oskadda, oskyldiga, fullkomliga och förenade.
När Sara, som arbetar som sjuksköterska, möter en upprörd patient, praktiserar hon lektionen: "Jag låter förlåtelsen vila över alla ting." Hon ber Helige Ande om hjälp som påminner om att patientens rädsla är ett rop på kärlek och att hon kan möta patienten med kärlek i stället för irritation. Genom att erbjuda ett lugnande ord och ett vänligt leende, helar hon inte bara patienten utan även sig själv.
Svårigheten ligger i egots natur, som förvirrar oss med komplexitet, bedömningar och värderingar. Egot försöker analysera, förstå, ifrågasätta och fragmentera, vilket gör det svårt att acceptera arbetsbokens enkla instruktioner. Det kräver mod att släppa taget om vår egen uppfattning och låta Helige Ande leda oss.
Ett exempel är David och hans mamma Lisa. Deras relation har varit spänd i flera år. David känner sig missförstådd och dömd, men när han praktiserar lektionen: "Jag ser endast det förflutna," inser han att hans känslor är rotade i egots tro på att Gud aldrig erkänner det. David ser att han identifierat sig med egot och gjort sin mamma till Gud. Han ser att det är helt osant. Det öppnar dörren för en ny dialog fylld av empati och kärlek mellan jämlikar.
Ja, enbart intellektuell förståelse förvandlar inte vårt sinne eller våra liv. Det är genom tillämpningen som vi upptäcker lektionernas kraft och finner sanningen. Kursen betonar: "Det är genom att använda dem som de blir meningsfulla för dig."
När Louise, en florist, känner sig stressad över en fullbokad dag, kan hon intellektuellt förstå lektionen: "Jag är som Gud skapade mig." Men det är först när hon stannar upp mitt i sin hektiska dag och tyst ber om frid som hon upplever lektionens sanning. Hon återfinner balans och klarhet i sitt arbete.
När Emma, en kundtjänstmedarbetare, möter en arg kund, använder hon lektionen: "Jag ser ingenting som det är nu." I stället för att reagera på kundens ilska, ser hon det som en chans att erbjuda lugn och förståelse. Kundens irritation minskar och samtalet blir konstruktivt.
När Johan och Maria bråkar om hur de ska spendera julen, praktiserar Maria lektionen: "Kärleken hyser inte agg." Hon släpper sitt behov av att ha rätt och öppnar upp för en lösning som båda kan känna sig nöjda med.
När Sofie blir irriterad på sin dotter Lina för att hon spillt mjölk på bordet, praktiserar hon: "Jag kan se frid i stället för detta." Hon andas djupt och ser spillt mjölk som en möjlighet att möta Lina med tålamod och kärlek.
Praktisk tillämpning leder oss till insikten att världen inte är orsaken till vår frid eller vår smärta – vårt sinne är det. Genom att praktisera arbetsbokens lektioner dagligen, oavsett vår förståelse, blir vi medvetna om sanningen. Vi återvänder steg för steg till det enda mål som är verkligt: kärlekens frid och enhet. Det är en resa där varje steg är heligt, och varje ögonblick en möjlighet att minnas vad vi verkligen är.
Här är en gratis kurs i hur man praktisk tillämpar EKIMs 365 lektioner: https://kurser.ekimtillsammans.se/courses/copy-of-en-kurs-i-mirakler-de-365-lektionerna-med-kommentarer
Du får en lektion om dagen med start den 1 januari 2025. Lektionen innehåller en video med EKIMs lektion inläst, inspiration till praktisk tillämpning och delning av upplevelser som lektionen bidragit till.
I Kärlek,
Anna