Kursen förklarar att sjukdom och död verkar ha kommit in i Guds Sons medvetande både mot hans vilja och mot Guds vilja, som en "attack på Gud." Detta ledde Sonen att känna sig övergiven och skapa en gud av depression för tröst. Trots detta behöver Sonen fortfarande Fadern för räddning.
Egot projicerar och skapar konflikt mellan Guds Vilja och din egen. Men din vilja är en del av Guds liv, och du kan inte existera separat från Gud ens i den materiella världen. Odödlighet är Guds Vilja för Hans Son, och Guds Sons vilja kan inte leda till förintelse då Gud är källan till livet och alltid närvarande.
Kursen säger att sjukdom och död (ego - tanken på separation från Gud) på något sätt verkar ha trängt in i Guds Sons medvetande mot Sonens vilja. När det verkade som om det inträffade, kan vi tänka oss att det var som en slags ”attack på Gud" som fick Sonen att känna sig övergiven, som om han hade förlorat sin fader. I sin förtvivlan hittade Sonen på en gud av depression som ett sätt att hantera sin smärta. Detta var Sonens sätt att försöka hitta tröst eftersom han inte ville erkänna att även om han själv var en skapare, hade han själv blivit skapad av något större. Trots detta är Sonen ändå i behov av Fadern, som är den enda som kan vara hans räddning och stöd i denna situation.
När egot projicerar, verkar det som om Guds Vilja existerar utanför dig och inte är en del av dig. Med detta synsätt kan det verka som om Guds Vilja och din egen vilja är i konflikt. Du kan få intrycket att Gud kräver något av dig som du inte vill ge, och därigenom tar ifrån dig det du önskar. Men kan Gud verkligen agera på detta sätt?
Din vilja är faktiskt en del av Guds liv, som Han har givit livet till dig. Till och med i den materiella världen kan du inte existera separat från Gud. Sömn är inte detsamma som död. Det som Gud har skapat kan vara i en slags "sömn", men det kan inte upphöra att existera. Odödlighet är Guds Vilja för Hans Son, och Hans Sons vilja för sig själv. Således kan Guds Sons vilja inte leda till sin egen förintelse, eftersom hans Fader är källan till livet, och Han är alltid närvarande.
T-10.V.4
T-11.I.9
T-11.VII.7 - 8
T-12.IV.8 - 9
T-12.V.6
T-12.VII.13